„Dziecko chce być dobre
Jeśli nie umie – naucz
Jeśli nie wie – wytłumacz
Jeśli nie może – pomóż”
Janusz Korczak
Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola.
ATUTY PRZEDSZKOLA
- Przedszkole nasze jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawionych na osiąganie sukcesów.
- Przedszkole ukierunkowane jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska i współpracuje z rodzicami.
- W całokształcie naszej pracy na pierwszym miejscu stawiamy dziecko i jego dobro, wszechstronny rozwój. Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i poznawanie świata w atmosferze radości, akceptacji i bezpieczeństwa.
PRZEDSZKOLE:
- Wspiera działania wychowawcze rodziny.
- Zapewnia atmosferę bezpieczeństwa, akceptacji i radości.
- Rozpoznaje indywidualne możliwości dzieci.
- Wspomaga i ukierunkowuje rozwój dziecka.
- Umożliwia dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
Domek na górce - moje przedszkole,
innego nie chcę - chodzić tu wolę.
Tu każda chwila dla mnie radosna,
bawię się, uczę, szczęśliwie rosnę" - Przedszkole jest przyjazne dzieciom, rodzicom, dobrze przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole.
- Program przedszkola ukierunkowany jest na wszechstronny rozwój osobowości dziecka.
- Przedszkole współdziała z rodzicami i środowiskiem.
- Kształci tożsamość regionalną i narodową.
- Przedszkole zapewnia atrakcyjny i twórczy sposób osiągania przez dzieci sukcesów; promuje swoje osiągnięcia w środowisku.
- Przedszkole uczy zachowań sprzyjających zdrowiu i przyjaznych przyrodzie.
- Zapewnia pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla dzieci i rodziców.
- Nad rozwojem dzieci czuwają wykwalifikowani, twórczy, zaangażowani nauczyciele, stosujący nowoczesne metody pracy z dzieckiem oraz stale doskonalący się.
Przedszkole od lat należy do GOSTYŃSKIEJ Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie. Nasza praca w związku z tym ukierunkowana jest w dużej mierze na profilaktykę, gdyż niezwykle ważna jest jak najwcześniejsza edukacja zdrowotna i właśnie profilaktyka.
W celu przeciwdziałania różnym zagrożeniom występującym w środowisku dziecka przedszkolnego tworzone są programy profilaktyczne, których główne zadania dotyczą:
- Promocji zdrowia, zdrowego żywienia i zdrowych nawyków;
- Profilaktyki opartej na metodach aktywizujących dostosowanych do możliwości dzieci (piosenki, gry zespołowe i dydaktyczne, zajęcia plastyczne, bajki , w tym terapeutyczne, drama, itp.);
- Umiejętności dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami, trucizną;
- Możliwości szukania pomocy w trudnych sytuacjach u odpowiednich osób dorosłych;
- Informacji, jak unikać potencjalnych niebezpiecznych przedmiotów, substancji i osób
- Informowania rodziców, co zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci;
- Tworzenia więzi z rówieśnikami i opieki nad młodszymi, pomocy ludziom starszym.
Główne cele:
- Umiejętności określenia źródeł zagrożeń;
- Umiejętności określenia przyczyn zagrożeń;
- Uświadomienia szkodliwości zagrożeń;
- Uświadomienia skutków zagrożeń;
- Radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
Poprzez realizację programów profilaktycznych chcemy, aby dzieci:
- Wiedziały, że stosowanie używek jest szkodliwe dla zdrowia (papierosy);
- Radziły sobie w sytuacjach zetknięcia się z przemocą i uzależnieniami,
- Były coraz bardziej świadome w dokonywaniu wartościowych i sensownych wyborów w życiu,
- Nauczyły się pozytywnych zachowań oraz właściwego postrzegania i rozumienia ludzi,
- Samodzielnie dążyły do zdrowego stylu życia.